Terug
Gepubliceerd op 02/05/2023

Notulen  OCMW-Raad

do 30/03/2023 - 18:30 Raadszaal gemeentehuis
Aanwezig: Armand Hermans, OCMW-voorzitter
Louis Waxweiler, Jane White, Marc Joseph, Bernard Carpriau, Carol Delers, Houda Khamal Arbit, Jacqueline Moreau, Arlette De Ridder, Guido Schollen, OCMW-raadsleden
Audrey Monsieur, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Annie Vanderhaegen, OCMW-raadslid

De voorzitter opent de zitting op 30/03/2023 om 18:30.

Toegevoegde punten openbare zitting

Toegevoegde punten besloten zitting

  • Goedkeuring notulen vorige raadsvergadering

    • Goedkeuren notulen zitting 02 maart 2023

      Aanwezig: Armand Hermans, OCMW-voorzitter
      Louis Waxweiler, Jane White, Marc Joseph, Bernard Carpriau, Carol Delers, Jacqueline Moreau, Arlette De Ridder, Guido Schollen, OCMW-raadsleden
      Audrey Monsieur, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Annie Vanderhaegen, Houda Khamal Arbit, OCMW-raadsleden
      Publieke stemming
      Aanwezig: Armand Hermans, Louis Waxweiler, Jane White, Marc Joseph, Bernard Carpriau, Carol Delers, Jacqueline Moreau, Arlette De Ridder, Guido Schollen, Audrey Monsieur
      Voorstanders: Armand Hermans, Louis Waxweiler, Jane White, Marc Joseph, Bernard Carpriau, Carol Delers, Jacqueline Moreau, Arlette De Ridder
      Resultaat: Met 8 stemmen voor, 1 niet gestemd
      Besluit

      De OCMW-raad keurt met algemeenheid van stemmen de notulen van de raadsvergadering van 02 maart 2023 goed.

  • Openbaar

    • Beleid en Organisatie

      • Besluit

        • Kennisgeving beslissingen van het vast bureau

          Aanwezig: Armand Hermans, OCMW-voorzitter
          Louis Waxweiler, Jane White, Marc Joseph, Bernard Carpriau, Carol Delers, Houda Khamal Arbit, Jacqueline Moreau, Arlette De Ridder, Guido Schollen, OCMW-raadsleden
          Audrey Monsieur, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Annie Vanderhaegen, OCMW-raadslid
          Publieke stemming
          Aanwezig: Armand Hermans, Louis Waxweiler, Jane White, Marc Joseph, Bernard Carpriau, Carol Delers, Houda Khamal Arbit, Jacqueline Moreau, Arlette De Ridder, Guido Schollen, Audrey Monsieur
          Resultaat: Met 10 niet gestemd
        • Klachtenbehandeling 2022

          Aanwezig: Armand Hermans, OCMW-voorzitter
          Louis Waxweiler, Jane White, Marc Joseph, Bernard Carpriau, Carol Delers, Houda Khamal Arbit, Jacqueline Moreau, Arlette De Ridder, Guido Schollen, OCMW-raadsleden
          Audrey Monsieur, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Annie Vanderhaegen, OCMW-raadslid
          Aanleiding en doel

          Sinds 30/08/2012 heeft het OCMW een klachtenreglement, goedgekeurd door de OCMW-raad.

          Op 24/11/2022 werd de aangepaste versie van het klachtenreglement goedgekeurd door de OCMW-raad.

          Het doel van dit reglement is dat er binnen OCMW Wemmel constructief omgegaan wordt met klachten.  Dit betekent dat klachten gezien worden als kansen op verbetering en oplossingsgericht benaderd worden.

          Elke gebruiker van de dienstverlening van het OCMW heeft recht op een objectieve, klantvriendelijke en grondige behandeling van zijn klacht. De personen betrokken bij de behandeling van klachten, dienen een strikte neutraliteit in acht te nemen en de regels van het beroepsgeheim te respecteren.

          Onder het toepassingsgebied van het systeem van klachtenbehandeling vallen alle klachten door de gebruiker geuit. Klachten van personeelsleden over de eigen werksituatie, de arbeidsbetrekkingen en de rechtspositieregeling, vallen niet onder dit reglement.

          De adjunct-algemeendirecteur dient jaarlijks een overzicht van de klachten mee te delen aan de raad.

          Juridische gronden en gekoppelde besluiten

          Decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende diverse bepalingen betreffende het personeel, de financiën en de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

          Motivering

          Overzicht klachten 2022

          Dienst

          Klacht over personeelslid

          Klacht over werking van de dienst

          Andere klacht

          Totaal aantal klachten

          Residentie

          2

          2

          0

          3 (1 klachtindiener meldde een klacht zowel over het personeelslid als over de dienst)

          Sociale dienst

          2

           

           

          2

          Sociaal Verhuurkantoor

           

          1

           

          1

          Totaal

          4

          3

          0

          6

           

          Alle klachten werden behandeld volgens de klachtenprocedure en zonder gevolgen afgesloten, namelijk er volgde geen reactie meer van de klachtindieners na de interventie door de coördinator en de betrokken dienst.

          Van de zes klagers gingen de klachten driemaal over de werking van de dienst en daarnaast ook viermaal over een personeelslid. Eén  klachtindiener kloeg zowel over het personeelslid als over de werking van de dienst, maar dit moet als één klacht worden beschouwd.

          De zes klachten kunnen als volgt worden beoordeeld:

          • één gegrond
          • twee deels gegrond deels ongegrond
          • twee ongegrond
          • één zonder oordeel. De klacht was onontvankelijk omdat de klacht over een situatie in de privésfeer van het personeelslid ging. Het personeelslid werd hierop aangesproken door de leidinggevende omdat de feiten zich hadden afgespeeld in een gebouw van het OCMW.

          Naar aanleiding van een aantal klachtendossiers uit 2021 en 2022 ging de klachtencoördinator in gesprek met een klachtenbehandelaar om het reglement, het verloop, de aanpak en de rapportage van de procedure toe te lichten.

          Financieel advies en visum

          /

          Publieke stemming
          Aanwezig: Armand Hermans, Louis Waxweiler, Jane White, Marc Joseph, Bernard Carpriau, Carol Delers, Houda Khamal Arbit, Jacqueline Moreau, Arlette De Ridder, Guido Schollen, Audrey Monsieur
          Resultaat: Met 10 niet gestemd
          Besluit

          Enig artikel - de OCMW-raad neemt kennis van de klachtenbehandeling van het jaar 2022.

    • Residentie

      • Besluit

        • Aankoop voeding keuken Residentie

          Aanwezig: Armand Hermans, OCMW-voorzitter
          Louis Waxweiler, Jane White, Marc Joseph, Bernard Carpriau, Carol Delers, Houda Khamal Arbit, Jacqueline Moreau, Arlette De Ridder, Guido Schollen, OCMW-raadsleden
          Audrey Monsieur, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Annie Vanderhaegen, OCMW-raadslid
          Aanleiding en doel

          De Residentie neemt momenteel deel aan de raamovereenkomst VOEDING van CREAT, voor de aanlevering van ingrediënten voor de keuken.  Deze raamovereenkomst eindigt op 31 maart 2023.

          CREAT heeft een nieuwe overeenkomst afgesloten. De opdracht wordt voor de komende vier jaar opnieuw toegekend aan Bidfood. Deze vernieuwde raamovereenkomst start op 1 april 2023.

          Juridische gronden en gekoppelde besluiten

          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.

          De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

          Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

          De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

          De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet), en meer bepaald artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43.

          Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

           

          Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

          Motivering
          • Gezien de opdracht opnieuw werd toegekend aan Bidfood en dit voor continuïteit zorgt in de levering en de producten
          • De toetreding tot een bestaande raamovereenkomst er voor dat het bestuur zelf geen procedure dient te voeren

          Wordt er voorgesteld om op deze raamovereenkomst in te schrijven.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 177.685,95 excl. btw of € 215.000,00 incl. 21% btw op jaarbasis.

          De huidige opdracht beoogt het sluiten van een raamovereenkomst met één enkele deelnemer waarbij niet alle voorwaarden in de raamovereenkomst werden bepaald. De aanbestedende overheid kan de deelnemer aan de raamovereenkomst indien nodig schriftelijk raadplegen om hem te verzoeken zijn offerte aan te vullen.

          Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.

          Financieel advies en visum

          Actienummer:

          GBB

          Algemene Rekening:

          0951-02/60000001/OCMW/VB/0/IP-GEEN

          Beleidscode:

          0951-02/60000001/OCMW/VB/0/IP-GEEN

          Goedgekeurd Budget:

          € 250.000,00

          Effectieve uitgave/ontvangst:

                               /

          Saldo Budget:

          € 250.000,00

          Publieke stemming
          Aanwezig: Armand Hermans, Louis Waxweiler, Jane White, Marc Joseph, Bernard Carpriau, Carol Delers, Houda Khamal Arbit, Jacqueline Moreau, Arlette De Ridder, Guido Schollen, Audrey Monsieur
          Resultaat: Met 10 niet gestemd
          Besluit

          Artikel 1 - Het OCMW-raad tekent in op de volgende raamovereenkomst tussen Creat (Farys) en Bidfood Flanders nv – Kasteleinsstraat 17, 9150 Kruibeke :"Voeding".  

          De raming bedraagt € 177.685,95 excl. btw of € 215.000,00 incl. 21% btw op jaarbasis.

          Artikel 2 - Individuele bestellingen komen tot stand via bestelbon.

          Artikel 3 -  De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2023, op budgetcode 0951-02/60000001/OCMW/VB/0/IP-GEEN (actie GBB).

    • Lokaal dienstencentrum en thuisdiensten

      • Besluit

        • Projectmedewerker Zorgzame buurten - aanpassing lastvoorwaarden

          Aanwezig: Armand Hermans, OCMW-voorzitter
          Louis Waxweiler, Jane White, Marc Joseph, Bernard Carpriau, Carol Delers, Houda Khamal Arbit, Jacqueline Moreau, Arlette De Ridder, Guido Schollen, OCMW-raadsleden
          Audrey Monsieur, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Annie Vanderhaegen, OCMW-raadslid
          Aanleiding en doel

          In het kader van de opdracht “Projectmedewerker Zorgzame buurten” werd een bestek met nr. D-2022-060 opgesteld door de Grondgebiedzaken cel Aankoopdienst.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 100.000,00 excl. btw.

          De OCMW Raad verleende in zitting van 28 april 2022 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

           

          De OCMW Raad besliste in zitting van 28 april 2022 om de plaatsingsprocedure te starten

           

          In zitting van 14 juli 2022 besliste het vast bureau de opdracht toe te wijzen aan Groep Intro voor de prijs van 104.870 euro. Dit bedrag kwam overeen met een resterende looptijd van het project van 19 maanden ten bedrage van 5.520,77 euro per maand. Het betreft een tewerkstelling aan 80%.

          De aanwervingsprocedure werd opgestart door Groep Intro en en het aantal kandidaten dat zich aanbood was zeer beperkt.

          Het is pas op 7 maart 2023 dat een geschikte kandidaat werd gevonden.

          Groep Intro vraagt of het mogelijk is de tewerkstellingsbreuk te herbekijken. Enerzijds op vraag van de kandidaat zelf ,anderzijds op vraag van Groep Intro omwille van het laattijdig kunnen opstarten van het project.

          Bovendien is het zo dat de functie van deskundige buurtwerking, die in het kader van de cofinanciering gekoppeld werd aan dit project, 9 maanden vacant bleef en pas kon worden ingevuld op 16 januari 2023.

          Juridische gronden en gekoppelde besluiten

          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad

          De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

          Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

          De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

          De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).

          Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

          Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

          Financieel advies en visum

          Deze uitgave maakt deel uit van de projectoproep in het kader van " Zorgzame Buurten " waaraan het OCMW deelnam.

          Het OCMW ontvangt voor dit project een subsidie van 99.400 euro.

           

          Besluit

          Artikel 1 - Goedkeuring wordt verleend om de lastvoorwaarden aan te passen en de  tewerkstellingsbreuk van de projectmedewerker Zorgzame Buurten  te verhogen van 80% naar voltijds.
          Artikel 2 - Het offertebedrag blijft behouden op 104.894,70


De voorzitter sluit de zitting op 30/03/2023 om 20:30.

Namens OCMW-Raad,

Audrey Monsieur
Algemeen directeur

Armand Hermans
OCMW-voorzitter